Центр надання адміністративних послуг

Великокопанівська територіальна громада

25.09.2024 10:13

Якщо плануєте будівництво власного будинку

b59711bb-259a-45f1-b341-5b20d4be8c81.jpg

Розпочати будівництво власного будинку можливо після придбання земельної ділянки та оформлення відповідної документації. Дозвільні документи на будівництво є законною підставою для реалізації будь-якого будівельного або архітектурного проекту.

7 основних кроків, які доведеться пройти замовнику для будівництва будинку (на присадибній ділянці, будинок площею до 500 м.кв. та висотою не більше 2-ох поверхів без урахування мансарди, цоколя й підвалу):

📌1. Земельна ділянка

Передусім необхідно мати у власності земельну ділянку або бути її користувачем. Земля повинна бути зареєстрована в Державному реєстрі речових прав (ДРРП) із присвоєнням їй кадастрового номера або у замовника повинен бути державний акт на право власності.

Важливо! Цільове призначення земельної ділянки має відповідати намірам її забудови, тобто житловий будинок можна звести на землі з призначенням «для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)».

📌2. Будівельний паспорт

Відповідно до статті 27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» в першу чергу треба отримати будівельний паспорт індивідуального житлового (садибного) будинку.

Будівельний паспорт видає уповноважений орган містобудування та архітектури через портал Дія або ЦНАП.

З 2019 року на підставі будівельного паспорта можна будувати індивідуальні (садибні) житлові будинки, садові, дачні будинки не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарські будівлі і споруди, гаражі, елементи благоустрою та озеленення земельної ділянки (ст.27 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»). Також внесено необхідні зміни до Постанови КМУ №466 від 13.04.2011 року, якою затверджено Перелік об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта.

Для будинків більше 500 кв.м. розробляється містобудівний розрахунок. В уповноваженому органі містобудування та архітектури отримують містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки.

📌3. Отримання права на початок будівельних робіт

Відповідно до частини першої статті 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", замовник має право виконувати будівельні роботи по будівництву приватного будинку після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об’єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об’єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об’єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України.

Повідомлення про початок будівельних робіт подається до органу державного архітектурно-будівельного контролю (ДІАМ або органу ДАБК при ОМС) – через портал Дія або ЦНАП.

📌4. Безпосереднє будівництво об’єкта

Після подання повідомлення замовник може розпочинати будівельні роботи: власними силами (так званий господарський метод) або ж із залученням підрядника (перед поданням повідомлення про початок будівельних робіт замовник може укласти з генпідрядником договір у паперовій формі, у такому разі договір повинен бути внесений генпідрядником в Реєстрі будівельної діяльності, а присвоєний йому 16-ти значний реєстраційний номер – переданий замовникові).

📌5. Технічна інвентаризація

Після завершення будівельних робіт замовнику необхідно звернутися в Бюро технічної інвентаризації для виїзду відповідальної атестованої особи на об’єкт та виготовлення технічної документації. Така документація обов’язково має бути внесена в Реєстр будівельної діяльності із присвоєнням 16-ти значного реєстраційного номера.

📌6. Введення об’єкта в експлуатацію

Згідно з Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів (постанова КМУ від 13.04.2011 №461) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об’єкта до експлуатації.

Замовник може подати до органу державного архітектурно-будівельного контролю (ДІАМ або органу ДАБК при ОМС) декларацію про готовність об’єкта до експлуатації через портал Дія або ЦНАП.

📌7. Оформлення права власності

Після успішної реєстрації декларації замовникові необхідно звернутися до державного реєстратора або нотаріуса для оформлення права власності на об’єкт, з попереднім присвоєнням поштової адреси, та внесення відповідних відомостей до ДРРП (Державний реєстр речових прав) й отримання витягу.

Чинне законодавство дозволяє здавати в експлуатацію окремі будинки, будівлі, споруди (якщо згідно з будівельним паспортом було передбачено будівництво декількох об'єктів). Таким чином, можна, наприклад, здати в експлуатацію вже зведений житловий будинок, а господарські будівлі та споруди, передбачені будівельним паспортом, збудувати та, відповідно, здати їх в експлуатацію, пізніше.

❗Об’єкти, які не потрібно вводити в експлуатацію

Є ціла низка об’єктів для будівництва яких не потрібно оформлювати будівельний паспорт та дозвільні документи, і які не потрібно вводити в експлуатацію. Перелік таких об’єктів (точніше будівельних робіт) затверджено Постановою КМУ №406 від 7 червня 2017 року.

Зокрема, згідно п. 6, до них віднесено: зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць, люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, приямків, терас, ґанків — щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.